GÜVENLİ TESİS NE KADAR GÜVENLİ? | Egenews | Ege ve İzmir Son Dakika HaberleriEgenews | Ege ve İzmir Son Dakika Haberleri

15 Ekim 2021 - 23:16

GÜVENLİ TESİS NE KADAR GÜVENLİ?

GÜVENLİ TESİS NE KADAR GÜVENLİ?
Son Güncelleme :

19 Haziran 2021 - 9:52

20910 Okuma

Pandemi öncesinde müşterilerin tatil tercihlerinin belirlenmesinde “fiyat” ana faktör iken
pandemi ile birlikte “güvenlik ve hijyen” yani “güvenli turizm” kavramı ön plana çıktı.
Peki turistler için bu denli önemli olan uygulamalar turizm tesislerinde ne kadar
uygulanmaktadır? Güvenli tesis belgesine sahip olan tesisler ne kadar güvenli?
Bir çalışmam için Antalya’da faaliyet gösteren birkaç farklı zincir otelde konaklama ve
ziyaret gerçekleştirmekteyim. Hem konakladığım hem de ziyaret gerçekleştirdiğim tesislerin
hepsi mevzuat gereği güvenli turizm sertifikasına sahip tesislerdir. Üst düzey yöneticiler ve
turizm profesyonelleriyle görüşmemin yanı sıra ziyaretçilerin bulundukları ortamları da
fazlasıyla gözlemleme ve “Güvenli Tesis” sistemini deneyimleme şansı buldum.
Peki nedir bu güvenli turizm? Aslında geçen yıldan bu yana pandemiyle birlikte ismine aşina
olduğumuz bir sistem. En basit tanımıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından tesislerde
belli kriterler ve uluslararası standartlar doğrultusunda yapılan denetimler neticesinde hijyen
ve sağlık açısından uyulan gerekliliklere göre verilen belgelerdir. Güvenli turizmin kriterleri
oldukça geniştir. İlk akla gelen basit uygulamalardan örnekler verilecek olunursa; sosyal
mesafe, maske, hijyen kurallarının uygulanmasının yanı sıra çanta, valiz gibi dış etmenlere
maruz kalmış kişisel eşyaların dezenfeksiyon işlemleri, iklimlendirme sistemleri gibi otel
tesisat ve donanımların bakımları, sınırlı sayıda otel bölümlerini kullanma, uygun mesafede
masa, şezlong ve havuz kullanımı, misafirlerin geçmiş sağlık öyküsünün alınması gibi bir dizi
kriterlerden oluşmaktadır. Buradaki amaç mümkün olduğunca hijyenik ortamın sağlanmasının
yanı sıra, belirli bir takım izleme form ve kayıtları sayesinde kontrollerin sürekliliğini
sağlamaktır.
Öncelikle sadece tek yönlü, yani sadece işletmenin edinmiş olduğu bu belgesiyle sağladığı
“güven”in; ziyaretçilerin sağlık güvenliğini sağlamada tek başına yeterli olmayacağı açık bir
gerçektir. Diğer taraftan Otel ve tesis çalışanları ne kadar gerekli önlemleri alsa da, turistlerin
davranış ve bilinç düzeyi önemli bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Her ne kadar aşı
uygulamalarında ciddi bir yaygınlık olsa da, gördüğüm kadarı ile kitle farkındalığı ve bilinci
ne yazık ki olması gereken düzeye henüz ulaşmamıştır. Restoranlarda mesafeli masaları
birleştirip klan halinde yemek yemeye çalışanlardan tutun, kişisel hijyenlerini sağlamadan
kapalı/açık havuzlara girenleri izlemek, kitle bilincindeki yetersizliğin uygulamalardaki
yansıması olarak karşımıza çıkmaktadır. Tesis yönetimlerinin de yaptırım olmayacağına dair
rahatlıkları ve bu durumu görmezden gelmeleri ise problemin diğer tarafı…
Bu eleştiriyi yazmamdaki amacım, pandemi nedeni ile zaten hali hazırda doğrudan olumsuz
etkilenen turizm sektörünün başat bileşeni olan otel işletmelerini sendeletme değil, tam tersine
“güvenli tesis” uygulamalarının kurumsal etik değerler çerçevesi altında, ödün vermeden
uygulaması gerekliliğini vurgulamaktır. Bu sayede ticari hayatlarını daha sürdürülebilir
duruma getireceklerdir. Aksi takdirde turizm emekçilerinin maskeleri (sevimli
(!)görüntülerine rağmen) üstünde yoğunlaşan bu tartışma her ne kadar gündemini kaybetse de
-metafor olarak ifade etmeyi seçiyorum- aşılanma imasının güven oluşturmaktan ziyade, ülke
imajını zedelemekten başka hiçbir işlevi olmayacakğı açıktır. “Güvenli Tesis” kavramına
sadece sahip olunan belge ile değil, bu belgelerin ve standartların gerekliliklerini eksiksiz
olarak yerine getirmekle ulaşılacaktır. Aynı zamanda toplumun bu konularda
bilinçlendirilmesi resmi kurumlarla birlikte “Güvenli Tesis” paydaşlarının da gönüllü olarak
yerine getirmesi gereken bir görevdir.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
reklam